Tips voor computerhulp aan huis

tips-computerhulp-aan-huis

Tips voor computerhulp aan huis

Terwijl het in de VS al jaren gebruikelijk is om een computerexpert aan huis of kantoor langs te laten komen, is deze dienstverlening in Nederland pas sinds enkele jaren in opkomst. De toenemende vraag naar computerhulp aan huis heeft ervoor gezorgd dat het aantal bedrijven dat deze dienst levert aanzienlijk is gegroeid. Je hoeft maar wat te googelen om een scala aan bedrijven te vinden die computerservice aan huis-diensten verlenen.

De diversiteit van aanbieders is groot: van kleine eenmanszaken tot grote bedrijven. Een deel begeeft zich voornamelijk op de particuliere markt, terwijl anderen zich liever richten op het MKB en de zakelijke markt. Ook de grotere computerketens hebben ‘computerservice aan huis’ inmiddels ontdekt als een lucratieve dienstverlening.

De vraag is dan ook: Hoe haal je deskundige computerhulp in huis als je die nodig hebt?

computerservice-aan-huis

Bij welk computerprobleem heb je welke hulp nodig?

Een bedrijf dat computerhulp aan huis biedt, kan niet per definitie elk probleem dat er kan zijn aan een computer direct oplossen. Een voorbeeld daarvan is: een defect aan een onderdeel van een laptop.

Hierbij zullen best een heel aantal deskundigen het probleem kunnen vinden en het probleem graag voor je op willen lossen. Alleen zullen ze vervolgens vaak simpelweg niet direct het benodigde gereedschap of de juiste onderdelen bij zich hebben. Omdat veel onderdelen van een laptop, nu eenmaal specifiek voor die bepaalde laptop zijn.

Computerhulp aan huis is de betere optie wanneer je Desktop, laptop of ander apparaat het op zich wel doet, maar het vooral softwarematig laat afweten. Maar ook wanneer:

  • Je vindt dat de computer traag is.
  • Je vindt dat het internet traag is.
  • Je een probleem hebt met de internetverbinding.
  • Je draadloos wilt kunnen internetten, maar dat zelf niet voor elkaar krijgt.
  • Je bestanden kwijt bent.
  • Je niet weet of jouw computer wel goed beschermd is tegen virussen.
  • Je vermoedt dat je een virus op je PC hebt.
  • Je computer graag eens opgeschoond wilt hebben.
  • Bepaalde programma’s niet meer werken.
  •  Hardware of randapparaten niet goed geïnstalleerd krijgt op de computer.
  • Windows niet meer wil starten.
  • Je Windows graag eens opnieuw geïnstalleerd zou hebben.
  • Je graag eens uitleg zou willen hebben over iets waar je zelf niet uitkomt.

Kortom, er zijn tal van computergerelateerde dingen en problemen waarbij een bedrijf dat computerhulp aan huis biedt wel uitstekende hulp kan bieden.

computerhulp-aan-huis

Hoe selecteert je een goede aanbieder van computerhulp?

Met welk computerreparatiebedrijf je het beste af bent, is vooraf moeilijk te zeggen. Het gaat erom dat de betreffende monteur het werk op deskundige wijze verricht, en dat verschilt van persoon tot persoon! Waar de ene monteur kan handelen op basis van een grote hoeveelheid aan ervaring moet de ander het eerder hebben van zijn of haar probleemoplossend vermogen. Sommige computerproblemen zijn uniek en laten zich niet zo eenvoudig oplossen, hoe ervaren de betreffende specialist ook is.

Helaas zijn er onder de aanbieders van computerhulp aan huis ook teveel mensen, die vooral zelf vinden dat ze verstand van computers hebben. En die hiermee veel van hun klanten van de wal in de sloot helpen.

Maar hoe pak je dat aan?

Een eerste selectie, waarmee je de meeste minder deskundige computerhulpen er al uitfiltert, maak je al op basis van het tarief. Je moet niet iemand jouw computer willen laten repareren die daar slechts 15 Euro per uur voor rekent.

Omdat voor dat bedrag per uur geen serieus bedrijf gerund kan worden. Wat onder andere zal inhouden dat de monteur hoogstwaarschijnlijk niet verzekerd is voor schade die tijdens de computerreparatie zou kunnen ontstaan. Hetgeen betekent, dat als de computerhulp per ongeluk schade aan je computer veroorzaakt, je hem of haar daar uiteraard aansprakelijk voor kan stellen, maar waarschijnlijk zelf voor de kosten zal moeten opdraaien.

Ook kan een website van een bedrijf je vaak al veel vertellen over het bedrijf zelf. Ziet een website eruit alsof het een hobby project van iemand is geweest, dan oefent diegene hoogstwaarschijnlijk ook zijn ‘vak’ hobbymatig uit. En zou de deskundigheid ook wel eens ver te zoeken kunnen zijn.

Lees ook de ervaringen en recensies van klanten welke al eerder gebruik hebben gemaakt van de geboden diensten, bijvoorbeeld op Facebook, Google of Trustpilot!

laptop-reparatie

Wat mag de reparatie kosten?

Door vooraf af te spreken hoeveel tijd/geld een reparatie maximaal kan of mag gaan kosten, kom je niet voor verrassingen te staan. Bijna alle computerproblemen zijn namelijk op te lossen, als er maar genoeg tijd in wordt gestoken. Maar het is echter niet de bedoeling dat een klant voor het leermoment van de computermonteur moet betalen! Hoewel, niet altijd alle kennis direct paraat is!

Een goede voorbereiding scheelt in de kosten!

In de praktijk blijken klanten vaak onvoldoende voorbereid te zijn op de komst van de computermonteur, waardoor de monteur onnodig lang bezig is met het stellen van een diagnose en het oplossen van de problemen. Het is dan begrijpelijk dat je als gevolg daarvan een hogere rekening kan verwachten. Andersom betaal je voor deze dienst, en mag je daarvoor natuurlijk wel de nodige expertise verwachten.

Heeft de monteur je van te voren niet gewaarschuwd dat het oplossen van een bepaald probleem veel tijd kan gaan kosten, dan is het ongebruikelijk dat je daarvoor moet betalen.

Maak een lijstje met problemen, vragen en gegevens

Het is verstandig een aantal zaken op papier te zetten ter voorbereiding op de afspraak. Maak een lijstje met de problemen die opgelost dienen te worden, omschrijf de historie van de computer (welke handelingen zijn al geprobeerd om het probleem op te lossen, welke software is geïnstalleerd (geweest), welke hardware is ooit vervangen, etc.) en formuleer de vragen die je eventueel wil stellen, maar maak vooral ook een overzicht van de op de computer aanwezige persoonlijke gegevens. Het is tevens van belang de installatie-CD’s en de diverse inloggegevens klaar te hebben liggen. De klok tikt namelijk door zolang de monteur daarop moet wachten!

to-do-lijstje-computeronderhoud

De betere computerhulp attendeert je op (goedkopere) opties

Terwijl een computerwinkel direct voordeel heeft om je een nieuwe computer te verkopen, is dat niet altijd het geval bij een dienst als computerservice aan huis. Sterker nog: aan een klant met een oudere computer is zelfs meer geld te verdienen! Omdat deze apparaten relatief traag zijn en veel meer problemen kunnen bevatten. En blijkt de PC na verloop van tijd toch niet meer aan de wensen te voldoen (bijvoorbeeld omdat deze te traag blijft), dan kan weer geld worden verdiend met het installeren van een nieuw aangeschafte computer. Een betere computermonteur zal je daar dan ook op wijzen!

Meer dan alleen computerproblemen oplossen

Er bestaan duidelijke verschillen tussen wat een klant van computerservice aan huis verwacht en wat een computerhulp daadwerkelijk te bieden heeft. De belangrijkste redenen voor het inschakelen van computerhulp aan huis zijn het gebrek aan kennis om zelf computerproblemen op te lossen en het gebrek aan tijd om zich daarin te verdiepen. Er wordt echter ook steeds vaker een beroep gedaan op de computerspecialist omdat men de mogelijkheden van de PC maximaal wil benutten.

Een goede computerhulp lost namelijk niet alleen problemen op, maar geeft in de tussentijd ook veel uitleg en advies op maat. Dit element wordt echter door veel computergebruikers onderschat terwijl het eigenlijk de grootste toegevoegde waarde van computerhulp aan huis is!

Wil je op de hoogte blijven van de laatste tips? Meld je dan hieronder aan voor de nieuwsbrief en/of volg ons via FacebookInstagram & Twitter

Meld je aan via het inschrijfformulier en blijf op de hoogte van de beste computertips en ICT nieuws, de leukste aanbiedingen en diverse kortingen. Je ontvangt ook nog eens €5 korting op een afspraak.

     

    Geef een reactie

    Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

    Naast de noodzakelijke cookies zetten wij cookies in om onze website persoonlijker en gebruiksvriendelijker te maken.